כל האמת על לייקים מזויפים


לייקים מזויפים היא מכת מדינה. כמעט מהיום הראשון של פייסבוק המטרה של בעלי עמודים תמיד הייתה אחת: להשיג יותר לייקים.

על פניו זה היה די הגיוני.
יותר לייקים לעמוד,
יותר אנשים נחשפים לעמוד שלך,
יותר אנשים צופים בפוסטים שלך,
יותר לקוחות פוטנציאלים.

בעוד שלהביא לגידול בלייקים בעמוד שלך,
כרוך בהרבה פעילות ומצריך מאמץ,
פייסבוק מציעים לנו קיצור דרך.

זה הולך ככה :


אתם תשלמו לנו, ואנחנו נדאג לשאר,פחות או יותר.

כשמדובר על שיווק באינטרנט, פרסום ממומן הוא חלק חשוב בפעילות של בעלי דף עסקי בפייסבוק.

למי שלא התנסה ביצירת מודעות לקידום העמוד, מדובר על מודעות שנוצרות דרך מערכת הפרסום של פייסבוק.

כל מה שאתם צריכים לעשות הוא להזין את פרטי קהל היעד שלכם (מיקום, גיל, מין תחומי עניין)
להגדיר איזו תמונה וטקסט יופיעו במודעה, ופייסבוק כבר ידאגו להציג את זה בזמן ובמיקום שיביא לכמה שיותר לייקים לעמוד שלכם,
במסגרת התקציב שהגדרתם.

בתמונה: מודעת לייק טיפוסית

מודעת-לייקים

התהליך הזה נהיה יותר ויותר פשוט במהלך השנים האחרונות,
עד כדי כך שלפעמים כל מה שצריך זה רק ללחוץ על כפתור אחד.

פה בדיוק נמצאת הבעיה, לפעמים שפעולה היא קלה מידי – צריך לחשוש.

כי קיצורי הדרך שפייסבוק מציעה – אמנם יחסכו לך הרבה זמן, אבל לרוב יביאו לתוצאות ירודות.

הפרסום בפייסבוק עובד בצורה די פשוטה,
הקונספט הוא של בורסת פרסום, כלומר
שטחי הפרסום ברחבי האתר מוצעים במרכז למרבה במחיר.


ברגע שאנחנו יוצרים את המודעה,
אנחנו קובעים את המחיר שאנחנו מוכנים לשלם על כל חשיפה,
או קליק או פעולה.

מערכת הפרסום מחליטה איפה למקם את המודעות ברחבי האתר ולמי להציג אותם,
בצורה שתביא לתוצאות האופטימליות.

כן,
פיסבוק לא רק רוצים את הכסף שלך,
חשוב להם שקודם כל תקבלו החזר טוב על ההשקעה,
כי אם לא,
אתה פשוט תפסיק לפרסם.

אז בקמפיין שמטרתו להביא יותר לייקים לעמוד,
המטרה היא כמותית בסופו של דבר.

כדי להגיע למספר הרב ביותר של לייקים לעמוד,
האלגוריתם מאחורי מערכת הפרסום יעדיף תמיד להציג את המודעות שלכם לאנשים שזול יותר לפרסם להם.
ובמקרה הזה, לכל אדם יש מחיר.
העלות של שטח הפרסום משתנה מאדם לאדם שאליו אתה מפרסם.

אז איך הם מחליטים את זה ?
אף אחד לא יודע בדיוק.

בארצות הברית פייסבוק מחזיקה מידע רב על רכישות קודמות של משתמשים,
על ידי מידע עסקי שהם מקבלים מחברות שזה עיסוקן.
כנראה שגם לאינטרקציה של הלקוח עם מודעות אחרות יש קשר.

בארץ, כמו גם בשאר מדינות העולם,
החיתוך הוא פחות מדוייק ויותר כללי.

בעיקרון הוא מבוסס על הגדרות סוציו-אקונומיות.

נגיד,
להציג מודעה לאדם שגר בשוויץ יהיה הרבה יותר יקר,
מאשר להציג מודעה לאדם שגר בהודו.

למה ?
כי ההכנסה ההמוצעת לתושב שוויץ היא גבוהה יותר מאשר בהודו.
לכן מפרסם צפוי להכניס יותר כסף פר רכישה מאותו שוייצרי,
ופייסבוק יכולה לגבות יותר כסף בעבור הפרסום.

זהו הבסיס של מערכות פרסום מבוססות מכרז.
המחיר הוא דינמי ומשתנה כל הזמן.
אתה מגדיר את התנאים הכללים, כמו :
מיקום המודעות,
מחיר לצפייה במודעה,
תקציב ליום וכו׳

וברגע שמשתמש נכנס לעמוד הבית בפייסבוק,
מערכת הפרסום ניגשת למאגר המידע שלה
ומנסה לראות מה הן המודעות המתאימות ביותר להצגה בנדל״ן הפנוי שעל המסך.

האינטרסים הם כפולים,

מצד אחד הם מעוניינים להכניס כמה שיותר פר מודעה,
מצד שני הם רוצים שהכסף שאתם משלמים על פרסום,
לא יתבזבז סתם.

ומה אתה רוצה ?
לשלם פחות ולקבל יותר.

וכאן נמצאת בדיוק הבעיה.
אתה רוצים לשלם פחות,
פייסבוק יציגו את המודעות שלך לקהל שזול לפרסם לו,
וכך תקבל מבול של לייקים חדשים לעמוד,
שמחירם אמנם זול, אבל האיכות שלהם כנראה גם נמוכה.
מקרה קלאסי של איכות לעומת כמות.

במערכת הפרסום הנתונים נראים מצויין,
מחיר נמוך ללייק,
שלפעמים ממשיך לרדת לאורך תקופה ארוכה.

אבל בפועל, שמסתכלים על הדברים בגובה הקרקע,
בעמוד הפייסבוק עצמו,
הדברים נראים אחרת.

התלונה מספר אחת של מפרסים בארץ נוגעת ללייקים מהמגזר הערבי.
בעלי עסקים,
אפילו כאלו שהעסקים שלנם מציעים שירותים או מוצרים למגזר,
מתלוננים שהיחס בין לייקים שהגיעו מהמגזר,
לעומת לייקים שהגיעו מהאוכלוסיה היהודית בארץ – הוא לא הגיוני.

הסיבה לכך היא שהרבה יותר זול לפרסם להם.
בגלל שבאופן ממוצע, ההכנסה של המגזר הערבי היא נמוכה יותר בהשוואה לשאר קבוצות דמוגרפיות בארץ, וסטטיסטית הנכונות שלהם לבצע רכישות באינטרנט נמוכה יותר.
לכן מפרסמים אחרים בפייסבוק יהיו מוכנים לשלם פחות עבור הצגת מודעות לקהל היעד הזה.
המחיר ההממוצע להצגת מודעה נמוך יותר בהשוואה לאוכלוסיה היהודית.

אותו הדבר קורה כאשר מציגים מודעות מחוץ לישראל.
אם נחליט להציג מודעה מסויימת לכל אזרחי העולם,
באופן טבעי – עיקר תקציב הפרסום יופנה למדינות שזול יותר לפרסם להם.
הרבה מפרסמים מתלוננים על לייקים רבים שמגיעים ממדינות באסיה כמו הודו, פקיסטן ותאילנד ומדינות אפריקה השונות, למשל מרוקו וניגריה.
עובדתית פשוט הרבה יותר זול לפרסם להם.
לכן במטרה למקסם את תקציב הפרסום – עדיך לאלגוריתם לשלוח את אותו תקציב הפרסום למדינות ״זולות״ יותר.

אם אתם יודעים שהלקוחות שלכם אמורים להגיע מאותם מגזרים או אותן מדינות – אז מצויין.
הבעיה היא בעמודים שמקבלים הרבה לייקים מאותן מדינות, אבל אלו לא הופכים ללקוחות בפועל.
והמעורבות שלהם בעמוד היא נמוכה.

ומעל לכל זה,
אנחנו נתקלים בעוד בעיה,
לצד המירוץ להגדלת מספר הלייקים שכל בעלי העמודים נמצאים בו,
חברות שונות החלו להציע לבעלי עמודים לרכוש חבילה של מאות או אלפי לייקים,
שכמעט תמיד מגיעים מפרופילים פיקטיבים, או כאלו שהושגו בדרכי מרמה.

יש סיפורים על חוות לייקים שנמצאות במדינות עולם שלישי,
אלו מפעלים ללייקים בהם יושבים פועלים ומקליקים על כפתור הלייק.
זאת בוודאי תמונה מאוד משעשעת.

בפועל, לרוב מדובר על תוכנות אוטומטיות שמבצעות את אותה הפעילות.
בגלל שאותן התוכנות מייצרות דפוסים שחוזרים על עצמם – פייסבוק יכולה לזהות את אותם הפרופילים ולסגור אותם.
כדי לגרום לאותם פרופילים להראות יותר אמיתיים, הם יעשו לייק לא רק למי ששילם לה,
אלא  גם לפרופילים אקראיים, לרוב אלו יהיו בעלי עמודים תמימים כמונו.

בסופו של דבר,
אנחנו גם נקבל לייקים מפרופילים לא רלוונטים,
מעט החשיפה שיש לפוסטים שלו יגיעו לאנשים הלא נכונים,
וכשנשלם על קידום פוסטים לכל קהל העמוד,
אנחנו נוציא כסף על אנשים לא אקטואלים.

אז איך אפשר למנוע את זה ?


1. לייק גייט

זאת היא אסטרטגייה שאני משתמש בה כבר כמה שנים והיא עדיין עובדת מצויין.
במקום להריץ מודעות לייק רגילות ((page like ads
יוצרים מודעות הפנייה לאתר (website clicks) שמובילות לטאב מיוחד בעמוד שלכם ובו קריאה פשוטה לפעולה.
לדוגמא :
״עשו לנו לייקים בכדי לקבל עדכונים על מוצרים חדשים״

הנה דוגמה ללייק גייט שאני עושה בו שימוש

ההנחה היא שהלייקים שיתקבלו יגיעו אך ורק ממי שישקיע את המאמץ לקרוא את תוכן טאב הנחיתה ויעשה את הפעולה עצמה של לחיצה על כפתור הלייק.
מכיוון שהגולש צריך להתאמץ, זה יבטיח שהלייקים שיגיעו מאותו הפרסום אמנם יהיו קצת יותר יקרים – אבל הרבה הרבה יותר איכותיים.
החסרון העיקרי היא שמערכת הפרסום לא מאפשרת לנו לעקוב אחרי המספר המדוייק של הלייקים שהגיעו מאותה המודעה, ואנחנו צריכים לעקוב אחרי זה באופן ידני.
ניתן לעצב טאבים כאלו בקלות, ולהטמיע אותם בעזרת התוכנות החינמיות כדוגמת Woobox

2. CPC לעומת CPM

אלו שני הסוגים העיקריים של אסטרטגייות התמחור בפייסבוק.
CPC – Cost Per Click הוא תשלום לפי קליקים, כלומר רק כאשר מישהו לוחץ על המודעה שלך.
CPM – Cost Per imprestion הוא תשלום לפי מספר החשיפות של המודעה (המחיר הוא ל1000 חשיפות).

לרוב אנשים בוחרים באופציה של תשלום לפי קליק, שגורם לאלגוריתם לנסות להוריד את המחיר הממוצע על ידי חשיפה לקהלים זולים יותר.
על ידי שינוי התמחור לCPM , או שינוי ל CPM והגדלת המחיר ל1000 לצפיות.
במקרה מדובר על ניסוי וטעייה, יש קמפיינים שיגיבו בצורה חיובית וכאלו שלא.
אם יצרתם קמפיין חדש, ואתם רואים שיותר ויותר לייקים לא רלוונטים מגיעים לעמוד שלכם,
שווה להתנסות בשינוי שיטת התמחור לפני שעוצרים את הקמפיין לחלוטין.

3.Optimize for likes / Optimezed CPC

אופצייה חדשה יחסית במערכת הפרסום.
במקום לבחור באופציות המסורתיות של תשלום לקליקים או תשלום לצפיות, פייסבוק מציעה לנו אופטימיזציה אוטומטית של המודעות כדי להבטיח יותר לייקים.
גם במקרה הזה, מדובר בניסוי.
למרות שהאלגוריתם שפייסבוק פיתחו כדי לאפשר אופטימיזציה של קמפיינים עובד מצויין בהרבה מקרים, לפעמים הוא עדיין מנסה לפרסם לקהלים זולים בכדי להוריד את המחיר הממוצע ללייק.
בשורה התחתונה, עדין מתפלק לו איזה לייק ערבי פה ושם.

4. קהלים מותאמים אישית

בזמן יצירת המודעות לקמפיין לייקים, האופצייה לפרסום לקהל יעד מותאם (custom audiance) היא הראשונה, ולא בכדי.
פרסום לקהל יעד מוגדר מראש יכול ללא ספק להוריד את המחיר ללייק ולבטל כמעט לחלוטין את ההופעה של לייקים מזוייפים או שאיכותם ירודה.

הנה כמה סוגי קהלים מומלצים :
אנשים שביקרו באתר שלך
אנשים הדומים לקהל קיים (lookalike)
פרסום לרשימת התפוצה או רשימת לקוחות עבר/קיימים
פרסום לקבוצות פייסבוק (על ידי שימוש בכלי חיצוני)

להרחבה בנושא, בדקו את המאמר הבא – איך משתמשים בכלי ניתוח קהל היעד של פייסבוק.


5. לא להשתמש בכלים האוטומטים של פייסבוק לפרסום מודעות

כן, שמעתם אותי נכון.

פייסבוק מנסים לשכנע אותנו להגדיל את מספר הלייקים של העמוד על ידי הצבה של כפתורים שונים ברחבי האתר והפיכת תהליך יצירת מודעות הלייק לפשוט יותר וכמעט אוטומטי.
ברוב המקרים המודעות הללו פשוט לא אפקטיביות.

הוא נועדו למשוך אנשים שעדיין לא השתמשו במערכת הפרסום ולהראות להם שהיא אפקטיבית, אבל בעוד מערכת הפרסום באמת נהדרת, הגדרות אוטומטיות הן ממש לא!

הנה מספר דוגמאות לכפתורים כאלו :

כפתורי-קידום

אם אתם רצינים לגבי קידום העמוד שלכם אתם חייבים ליצור מודעות אך ורק דרך מערכת יצירת המודעות או ה Power Editor.

המודעות שתיצרו על ידי הכפתורים השונים ברחבי העמוד שלכם, שלמעלה, פשוט לא יביאו לכם תוצאות טובות. אלא אם כן יש לכם כסף מיותר לבזבז – וותרו עליהם!

נתקלת בתופעת לייקים מזויפים בעמוד שלך?
מצאת שיטה אחרת להילחם בתופעה?
אשמח לשמוע ממך!
אפשר להגיב כאן למטה…

זה המקום שלך להגיב!

תגובות

הדרכות נוספות

פוסטים שמוכרים: 5 סוגי הפוסטים האפקטיבים ביותר לפרסום בפייסבוק היום​

הדרכת וידאו: איך לבנות קמפיינים ירוקי עד בפייסבוק שירוצו במשך שנים​

37 דרכים שונות למקד את הפרסום שלכם לקהל היעד המדוייק והרווחי ביותר​